Search
Close this search box.
  1. Hetsen & Visschers
  2. >
  3. Thema’s
  4. >
  5. Laaggeletterdheid

Training Laaggeletterdheid

Aanbod bewustwording en scholing rondom aanpak laaggeletterdheid

Als bureau met ca. 70 professionele trainingsacteurs en trainers zijn wij uitgegroeid tot het Training en Acteursbureau dat landelijk het meest ervaren en deskundig is in het oefenen van gespreksvaardigheden op diverse thema’s, waaronder Laaggeletterdheid (NT1 en NT2). Ons expert-team van praktijktrainers en trainingsacteurs, speciaal op laaggeletterdheid geschoold, wordt landelijk ingezet bij trainingen, workshops, interactieve (netwerk) bijeenkomsten, serious games en theatervormen. Binnen dit thema bieden we diverse interactieve workshops en trainingen aan waarbij professionals en vrijwilligers hun communicatie en gespreksvaardigheden kunnen oefenen.

Inspiratiesessie: inkijkje in het leven van een laaggeletterde

Interactief en praktijkgericht

In een korte interactieve sessie geven we met behulp van een monoloog een inkijkje in het leven van een laaggeletterde. Het publiek krijgt direct inzicht in waar diegene in het dagelijks leven tegenaan loopt. Deelnemers gaan met elkaar in gesprek over herkenning van laaggeletterdheid in hun eigen praktijk. Onze praktijktrainer, tevens trainingsacteur, leert de deelnemers signalen van laaggeletterdheid herkennen en geeft tips bij hoe je laaggeletterdheid effectief bespreekbaar kunt maken.

Wat levert een inspiratiesessie op?

Door de korte duur van de sessie is deze met name gericht op bewustzijn creëren en wat handvatten om een gesprek aan te gaan. Een vervolg hierop zou een praktijkworkshop kunnen zijn.

Praktijkworkshop laaggeletterdheid

Herkennen, bespreekbaar maken en doorverwijzen bij laaggeletterdheid

Met interactieve werkvormen, waarbij inhoud gecombineerd wordt met humor, oefenen de deelnemers diverse gesprekken rondom herkennen en bespreken van laaggeletterdheid. We kijken vooral wat wel en niet werkt en samen onderzoeken we hoe het soms anders of beter kan.  

Onze expert praktijktrainers laaggeletterdheid gaan aan de slag met o.a.:

  • Hoe je de signalen van laaggeletterdheid herkent.
  • Hoe je vermoedens van laaggeletterdheid en/of laaggecijferdheid bespreekbaar kunt maken met je klant, cliënt, patiënt, burger, huurder, medewerker, ouders, etc. (normaliseren)
  • Hoe contextgerichte vragen en de terugvraagmethode je helpen.
  • Afhankelijk van de groepsgrootte, behoefte en beschikbare tijd kan ook aandacht worden besteed aan het doorverwijzen en/of motiveren voor taalontwikkeling. Dit kan ook aan bod komen in een aanvullend trainingsdagdeel of een terugkomdagdeel.

Laaggeletterdheid op de werkvloer?

Er zijn medewerkers die het jarenlang verborgen weten te houden. Dat brengt stress en schaamte met zich mee. Want wie vertelt zijn baas dat hij iets niet begrijpt? Ben je je als leidinggevende ervan bewust waarom een medewerker niet mee kan in wat er verwacht wordt? Signalen van laaggeletterdheid op de werkvloer kunnen zijn: 

  • De werknemer vraagt zijn vrije dagen niet via het systeem aan.
  • Werkverslagen zijn enkel met korte opmerkingen ingevuld.
  • De werknemer wil geen cursus of bijscholing volgen.
  • De werknemer komt vaker later of juist eerder dan zijn rooster aangeeft.
  • Of je medewerker heeft loonbeslag. Het kan een signaal zijn dat diegene zijn administratie thuis niet op orde krijgt door een gebrek aan taalvaardigheid. 

De praktijkworkshop is dan ook zeer geschikt voor werkgevers en leidinggevenden. In de workshop leer je hoe je een vertrouwelijke sfeer in je organisatie creëert om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken en welke signalen er nog meer zijn. Aan de slag met laaggeletterdheid levert meer op dan je denkt, zoals minder kosten door lager ziekteverzuim, minder fouten op het werk, werknemers halen sneller certificaten, meer tevredenheid bij medewerkers en klanten en meer inkomsten door hogere productiviteit.

Regietheater

Interactief regietheater houdt de deelnemers een spiegel voor, nodigt uit tot discussie en maakt knelpunten zichtbaar. De deelnemers zijn samen actief betrokken in het aandragen van oplossingen en ander gedrag, die werken in de praktijk van alledag. Actie en reactie! Deelnemers ervaren interactief theater als informatief en zeer onderhoudend.  

In de scène is o.a. aandacht voor:

  • Hoe herken ik iemand die laaggeletterd is, welke signalen/smoezen zijn er mogelijk waar te nemen?
  • Hoe maak je het bespreekbaar, hoe open je het gesprek
  • Welke gespreksvaardigheden zijn van belang?

Wanneer kun je interactief regietheater inzetten?

Interactief regietheater of een regiescène(s) kun je inzetten bij o.a. interactieve (netwerk)bijeenkomsten, als start van een training, bij een kick-off, seminar, studiedag en congres. We creëren bewustzijn en geven inzichten in wat wel werkt en wat niet.

“De scène en jullie spel hebben goed aan de verwachtingen voldaan! Herkenbaar en goed neergezet, indringend zonder overdreven dramatiek.”

Serious game: laaggeletterdheid

Om laaggeletterdheid aan te pakken moet er eerst herkenning en bewustwording zijn. Hoe herken je de signalen, hoe ga je hiermee om. Vervolgens hoe maak je dit bespreekbaar en hoe verwijs je iemand door. Door spel en theater zetten wij mensen aan; je ziet, ervaart en voelt waar een laaggeletterde tegenaan loopt en krijgt concrete handvatten voor de aanpak en gespreksvoering. 

De inzet van een serious game heeft een ander doel dan entertainment. Dit kan worden ingezet om kennis over te dragen, vaardigheden te leren, bewustwording te creëren, gedrag te veranderen en motivatie vergoten. De kracht is dat ze op een leuke manier onderhoudend, boeiend en meeslepend zijn.  

  • Ga in de escaperoom aan de slag met het herkennen van signalen.
  • Geef tijdens een scène aanwijzingen voor het juiste gesprek.
  • Weet jij de juiste prioriteiten te stellen?

Het volledige programma en inhoud wordt ontwikkeld aan de hand van jullie input en verdere wensen, specifiek binnen het thema laaggeletterdheid.

Wat levert de game laaggeletterdheid op?

  • Deelnemers ontdekken wat laaggeletterd zijn in de praktijk betekent voor iemand. 
  • Welke signalen zijn er en hoe ga je het gesprek hierover aan?
  • Hoe motiveer je iemand om aan de slag te gaan met zijn leerbehoefte. 
  • De game zet aan tot effectieve communicatie rondom laaggeletterdheid. 

Aantal deelnemers bij de game laaggeletterdheid

De groepsgrootte kan variëren van klein tot groot. De game wordt op maat gemaakt en kunnen we dus aanpassen naar groepsgrootte.  

Voorstelling Laaggeletterd

Al vele jaren mogen we met onze voorstelling ‘Laaggeletterd’ vele professionals inspireren tot effectieve communicatie rondom het thema laaggeletterdheid.

Tijdens de voorstelling krijgen vier laaggeletterden (NT1’ers) een gezicht en laten onze trainingsacteurs in hun rol van laaggeletterde en/of professional zien wat het lastig maakt om laaggeletterdheid bespreekbaar te maken. staande? De voorstelling Laaggeletterd is een mooie opstap om met elkaar in gesprek te gaan over de problematiek rondom laaggeletterdheid

  • Ben je een professional die meer NT1’ers wilt bereiken?
  • Weet je niet precies hoe het gesprek aan te gaan met een laaggeletterde?
  • Vraag je je af of dat wel jouw taak is?
  • Ben je als gemeente ook bezig een plan van aanpak op te stellen voor een regionaal samenwerkingsverband?

Onze voorstelling heeft al vele professionals geïnspireerd, handvatten gegeven voor het goede gesprek en regionale partners met elkaar verbonden. Stichting Lezen & Schrijven maakte een leuke video item over onze voorstelling en de interactie met het publiek. 

Lees meer over onze voorstelling Laaggeletterd!

De voorstelling is geïnspireerd op de personages en profielen van KLASSE!

Lees ook het artikel ‘Het theater als spiegel van de digitale samenleving’ dat in lijn is met dit onderwerp.

Inspiratie nodig bij jouw vraag? Bel gerust!

Laaggeletterdheid