Feedback en Feedforward
Training Feedback rond aanspreken, feedback geven en feedback ontvangen.
Elkaar aanspreken binnen het werk en feedback geven of ontvangen vinden de meesten van ons lastig. Je wilt geen ruzie. Je bent bang voor de reactie, de emotie van de ander en de emotie van jezelf. Feedback uitstellen maakt het alleen maar moeilijker. Zaken goed met elkaar bespreken komt de samenwerking, het werkplezier en de resultaten van het werk ten goede. In de training feedback gaan deelnemers samen met een trainingsacteur feedback aan de slag met leerwensen. Samen ontdekken we wat feedback geven en ontvangen moeilijker maakt en ook hoe we dat kunnen veranderen.
Training Feedback geven en ontvangen en de 4 G's
Vaker horen we dat mensen al een training ‘Feedback geven en ontvangen’ hebben gehad. De nadruk ligt op het uitspreken waar je last van hebt bij de ander en de gevolgen die dat voor jou heeft. Mensen voelen zich dan toch nog vaak aangevallen. De 4 G’s ; gedrag, gevolg, gevoel en gewenst gedrag. We kiezen vanuit onze ervaringen daarom graag voor Feedforward en de oplossingsgerichte feedback. Het team en de teamleden richten zich nu meer op gewenst en positief gedrag in de toekomst.
Training Sociale Veiligheid en Feedforward
Training Sociale Veiligheid en Feedforward Sociale Veiligheid binnen organisaties gaat vooraf aan Feedback en Feedforward. Voelt iedereen zich wel veilig om voor haar of zijn mening uit te komen? Is er ook genoeg ruimte voor de meer introverte personen? Is er sprake van diversiteit en inclusie? Geeft de leidinggevende hierbij het goede voorbeeld? Door ook bijvoorbeeld fouten toe te geven of te laten zien dat haar/zijn mening ook niet heilig is. In een dergelijk werkklimaat gedijt feedback en feedforward. Dan ontstaat er een groei-cultuur waarbij medewerkers zelf om feedback/feedforward naar elkaar toe vragen. In plaats van een cultuur waarbij de nadruk ligt op feedback/feedforward geven, is er dan sprake van feedback/feedforward waar de medewerker zelf om vraagt.
Training Feedforward, een oplossingsgerichte feedback
Een training Feedforward is een positieve oplossingsgerichte aanpak!
Op basis van positieve ervaringen en resultaten kiezen steeds meer klanten voor deze positieve, meer oplossingsgerichte manier van zaken met elkaar bespreken. Het gaat om beter samenwerken en zo gezamenlijke doelen bereiken. Irritaties en conflicten worden met feedforward op een positieve manier bespreekbaar gemaakt, zodat deze niet ondergronds hinderlijk doorwerken. In deze aanpak wordt meer de verbinding met de ander gezocht. Daarmee ontstaat een goede samenwerking en worden goede resultaten bereikt. Dit ook door feedback te verzamelen en te complimenteren op resultaat naast feedforward. In deze training leer je hoe je dat effectief kunt doen.
Zaken met elkaar bespreken rond de samenwerking wordt een onderdeel van een cultuur, waarbij we elkaar veel vaker concrete complimenten geven en verschillen accepteren. Daardoor ontstaat er meer een wij-gevoel in plaats van dat we krampachtig onze eigen grenzen bewaken. Diversiteit in mensen en gedachten kunnen een organisatie veel opbrengen.
“Het was inspirerend om als team op deze manier met feedback bezig te zijn. Feedback verzamelen is een fijne vorm en geeft een positieve samenwerking. Leuk om te ontdekken dat feedforward minder bedreigend is. Het werkt net wat anders dan werken met de 4 G’s. Leuk om te leren.”
Aanspreken als onderdeel bij feedback komt ook vaker in de samenwerking aan de orde. Aanspreken kan niet zonder ‘afspreken’. In de afsprakencirkel komt dat aan bod. Dit voorkomt veel onnodige miscommunicatie.
Interactieve aanpak training feedback
Wat speelt er en wat zijn de wensen?
- Een workshop feedback of een training feedback?
- Een trainingsacteur feedback naast u als trainer of een trainer-acteur?
- Een 1-op-1 coaching?
- Oefentraining feedforward met eigen praktijksituaties?
- Voor een klein team of een hele afdeling, organisatie of bedrijf?
- Regietheater feedback of bedrijfstheater feedback-feedforward?
We hebben ervaring opgedaan binnen de diverse branches onder andere binnen het onderwijs, ziekenhuizen, bedrijven, bezondheidszorg, gemeenten, enzovoort.
Regietheater Feedback
Regietheater Feedback is een ijsbreker bij bijvoorbeeld een gezamenlijke workshop rond alle facetten van feedback en feedforward. Ook werkt het goed bij een training of workshop om te starten, als opening, met een regiescène rond een actuele casus en dan daarna effectief oefenen in kleinere groepjes met mooie interactieve ondersteunende werkvormen. De medewerkers kunnen het de volgende dag al toepassen op het werk, maar ook privé wordt deze workshop gewaardeerd.
Ook interactief regietheater is mogelijk rond het thema feedback en feedforward voor kleine en grotere groepen binnen organisaties. Inhoud en humor. Op een leuke en afwisselende manier aan de slag met bijv. feedback, de 4 G’s en feedforward. Altijd een aanpak op maat!
Klik hier voor meer informatie over feedback, 4 G’s, Feedforward.