Feedback

Feedback en Aanspreken 2.0

Elkaar aanspreken binnen het werk, feedback geven of ontvangen vinden de meesten van ons lastig. Je wilt geen ruzie. Je bent bang voor de reactie, de emotie van de ander en die van jezelf. Feedback uitstellen maakt het alleen maar moeilijker. Zaken goed met elkaar bespreken komt de samenwerking en de resultaten van het werk ten goede.

Vaker horen we dat mensen al een training 'Feedback geven en ontvangen' hebben gehad. Onze indruk is dat daarbij de nadruk ligt op het uitspreken waar je last van hebt bij de ander en de gevolgen die dat voor jou heeft. De 4 G's; gedrag, gevolg, gevoel en gewenst gedrag. Mensen voelen zich aangevallen. We kiezen vanuit onze ervaringen daarom graag voor Feedforward en de oplossingsgerichte feedback.

Een positieve oplossingsgerichte feedforward
Op basis van die reacties kiezen wij voor een positieve, meer oplossingsgerichte manier van zaken met elkaar bespreken. Daarbij wordt meer de verbinding met de ander gezocht. In de training leer je hoe je dat kunt doen. 

Zaken met elkaar bespreken rond de samenwerking worden een onderdeel van een cultuur, waarbij we elkaar veel vaker concrete complimenten geven en soms verschillen accepteren. Daardoor ontstaat er meer een wij-gevoel in plaats van dat we krampachtig onze eigen grenzen bewaken.

Interactieve aanpak
In een 1-op-1 bijeenkomst, workshop of training feedforward wordt veel geoefend met eigen praktijksituaties met een senior trainingsacteur/co-trainer.

Ook interactief regietheater is mogelijk. Bijvoorbeeld een gezamenlijke start rond feedforward en dan daarna effectief oefenen in kleinere groepjes. De medewerkers kunnen het de volgende dag al toepassen op het werk, maar ook privĂ© wordt deze workshop gewaardeerd. :-)